SKM trenerio dienoraštis: neįkainojami kontaktai ir patirtis

2018 06 28 Šarūnas Ciparis, SKM.lt
SKM auklėtiniai viešėjo Čikagoje
Nuotr. autorius: SKM.lt

Lietuvos moksleivių krepšinio lygos („LIDL–MKL") „Pirmajame iššūkyje“ (U12) praėjusį sezoną besivaržiusi Sostinės krepšinio mokyklos (SKM) III ekipa vasarą pradėjo įspūdingai – kelione į Čikagą.

Jos metu Šarūno Cipario auklėtiniai sužaidė net 11 rungtynių, susipažino su iškiliausiais Čikagos kultūriniais objektais ir užmezgė neįkainojamų pažinčių, kurios dabar tęsiasi socialiniuose tinkluose.

SKM strategas Š. Ciparis savo dienoraštyje atskleidė daugybę įdomių kelionės faktų, su kuriais ir kviečiame susipažinti.

Praėjusią vasarą viešėdamas Čikagoje užmezgiau daug vertingų pažinčių ir susipažinau su begale draugiškų žmonių. Pagalvojau, kodėl gi nesuorganizavus turne į šį miestą ir SKM krepšininkams?

Labai džiaugiuosi, kad su Čikagos lietuvių bendruomene pavyko tai įgyvendinti. Įspūdingai karšta kelionė su nuotykiais. Tokiais žodžiais apibūdinčiau tai, kas įvyko šį besibaigiantį birželį. Per trumpą laiką sužaidėme daug rungtynių ir pamatėme daug įdomių dalykų.

Tai buvo sportinės ir turistinės kelionės junginys. Čikagoje spėjome sužaisti 11 rungtynių. Per šį maratoną iškovojome 5 pergales, o mūsų tikslas buvo rasti varžovus, prieš kuriuos būtų įdomu žaisti ir nebūtų didelio meistriškumo skirtumo.

Pirminis tikslas nebuvo pergalės. Labiau norėjome pajusti krepšinio skirtumus, prie jų adaptuotis, išbandyti tam tikras naujoves. Vyravo visiškai kitoks žaidimo stilius ir formatas. Visų pirma, buvo žaidžiami du kėliniai po 15 min. nestabdant laiko. Taisyklių traktavimas taip pat buvo kitoks. Tarkime, Lietuvoje tokio amžiaus moksleiviams negalima taikyti zoninės gynybos, o JAV tokią gynybos sistemą taiko daugelis komandų. Dauguma varžovų prieš mus dvigubino gynybą ir mūsų vaikinams reikėjo tai perprasti.

Kita vertus, gynyboje daug akcentų amerikiečiai nededa. Vaikai yra fiziškai stiprūs ir žaidžia daugiau individualiomis savybėmis paremtą krepšinį. Matėme daug gyvų pavyzdžių, kai 13 ar 14 metų moksleivis jau turi susiformavusį raumenyną, o prieš tokius žaisti yra labai sunku.

Vieną dieną suorganizavome „3x3“ turnyrą, kuriame dalyvavo 12 komandų. Komandos buvo sudarytos ir 2004 ir 2006 m. gimusių berniukų ir 2004 m. gimusių mergaičių. Buvo daug progų susipažinti, pabendrauti, pažaisti tarpusavyje – tiesiog super.

Teko žaisti ir Čikagos „Bulls“ jaunimo akademijos sporto centre, kur visiškai šalia įsikūręs ir beisbolo sektorius. „Bulls“ akademijos treneriai papasakojo apie organizacijos veiklą.

S. Cipario komanda Cikagoje 2018 06 28

Amerika turi kitokią jaunimo krepšinio struktūrą. Jeigu Lietuvoje turime privačias arba biudžetines krepšinio mokyklas, tai JAV tu mokaisi ir žaidi krepšinį toje pačioje mokykloje. Tačiau, pavyzdžiui, lietuviams aktualus Amerikos lietuvių krepšinio klubas „Lituanica“ treniruojasi Pasaulio lietuvių centre. Klubas renka vaikus, kurie myli ir nori žaisti krepšinį. Kai jie pasiekia tam tikrą lygį, moksleiviai pradeda žaisti savo vidurinėse mokyklose. Kiekvienas „high school‘as“ turi savo nuostabią sporto bazę ir trenerį. Mokyklos žaidžia savo valstijų čempionatuose, o geriausieji keliauja į platesnius vandenis, regionus.

Sunku kalbėti apie stiprų kultūrinį šoką, kadangi dabartiniai 11-likmečiai ir 12-likamečiai turi išmaniuosius telefonus ir tuos Amerikos vaizdelius jau yra matę per ekraną. Tokio „brainstormo“, kuris galėtų ištikti 40 ar 50 metų suaugusį ir už Atlanto niekada neviešėjusį žmogų, nebuvo, bet įspūdžiai – patys geriausi.

Kelionės metu tarp vaikų atsirado labai daug gražių draugysčių, kurios, manyčiau, tikrai persikels į socialinius tinklus ir jau tęsiasi virtualioje erdvėje. Vyresni SKM krepšininkai labai susidraugavo su Amerikos lietuvėmis ir jiems tai – neišdildomi įspūdžiai bei kontaktai. Šioje vietoje norėčiau padėkoti Amerikos lietuvių bendruomenei, kurie mums padėjo, kai mūsų skrydis į Lietuvą buvo atšauktas. Vietiniai lietuviai labai mielai sutiko mums padėti – pora skambučių ir mes jau keliavome į Amerikos lietuvių šeimų namus, kuriuose laukėme savojo skrydžio namo. Ypač norėčiau padėkoti treneriui Aurimui Matulevičiui, kuris buvo vienas iš tų idėjinių žmonių, kurie ir organizavo šią kelionę bei padarė tokią didelė šventę vaikams.

Lituanica

Gyvenimo sąlygos buvo puikios – rezidavome viešbutyje su baseinu, pusryčiais, kasdieniniu kambarių tvarkymu ir t. t. Nors tikrai nebuvo taip, kad vaikai sėdėtų viešbutyje ir neturėtų veiklos. Daug turistavome, daug pamatėme. Vaikai pamatė  miesto centrą, vieną iš Čikagos simbolių „Pupelę”, Mokslo ir pramonės muziejų, garsųjų Čikagos akvariumą, stebėjome WNBA rungtynes tarp Čikagos „Sky” ir Los Andželo „Sparks”.

Amerikoje beprotiškai įsišaknijusi sporto kultūra. Žmonės tikrai daug sportuoja ir gatvėse vaikšto pasipuošę Čikagos klubų atributika – „Bulls“, „White Sox“, „Bears“. Galiu garantuoti, kad Lietuvoje „Bulls“ sirgalių gretos po šios kelionės išaugo dar labiau. Mano komanda, įskaitant mane, buvome pasipuošę klubo „full capais“. Manyčiau, vaikams visos emocijos suguls tik po tam tikro laiko. Po kelionės kalbėjau su tėveliais – visi labai patenkinti ir nori dar vienos panašios kelionės.

Man, treneriui, tai taip pat buvo tam tikras tobulėjimas. Dar geriau pažinau savo komandą iš vidaus, pamačiau, kaip jie elgiasi svetimoje aplinkoje. Mano auklėtiniai parodė, kad yra gerai išauklėti ir kultūringi Lietuvos piliečiai. Amerikos lietuviai ir viešbučio administracija buvo tikrai maloniai nustebusi. „Pas jus viename aukšte miega 20 vaikų, bet negirdime jokio garso. Iš kur jūs esate?“, – klausdavo viešbučio darbuotojai. Taip pat norėčiau pagirti ir „SKM Capital Liūtų“ komandą, kuri parodė labai didelį draugiškumą visose situacijose ir komandinį darbą.

Esu be galo dėkingas lietuvių bendruomenei, kuri mums padėjo suorganizuoti šią išvyką. Manau, šis projektas yra labai sėkmingas ir įvykusi kelionė bus dar vienas postūmis plėtojant šią SKM ir Čikagos krepšinio draugystę.

SKM turi labai daug komandų, kurios tikrai norėtų pasistažuoti JAV. Nors Čikagoje turime daug draugų, nėra problemų skristi ir į kitus miestus – Niujorką, Bostoną, Los Andželą ar kitur. Šioje vietoje yra svarbiausias noras, pasiruošimas ir darbas.